En riktig vinnarskalle

Av Datanet den 1 februari, 2018

Paul Ottosson är VD på Datanet. En jordnära, ödmjuk skåning med en stark bakgrund inom elitidrotten. Han vann i unga år junior-SM i badminton, tillhörde Europaeliten och världstoppen i herrdubbel. Frågar man honom vad han är duktig på rabblar han snabbt upp fotboll, handboll, pingis, tennis och golf. Nu försöker han överföra sin idrottspassion och segervilja till Datanet. Faktum är att hans elitpsyke och idrottsterminologi fungerar osedvanligt bra i konsultbranschen.  

Från rymden till badmintonbanan 

Paul växte upp som yngsta syskonet av fyra med en försäljningsdirektör men också prisbelönad matematiker och fysiker till pappa och en konstnär till mamma. Han kallar sig själv för en hybrid av dessa men första drömmen var att bli astronaut. ”Mitt äldsta minne är från 3-4 års åldern, då den första månlandningen gjordes. Det skulle tv-sändas mitt i natten och jag skulle bli väckt för att få se det. Jag vaknade dock på morgonen och insåg att jag missat det. Det är ett tragiskt minne”, berättar Paul. Det var först i 12-års åldern som astronautdrömmarna bleknade och uppmärksamheten riktades mot idrotten. ”Jag ville bli bäst i världen på badminton. Ansträngningen i en sådan satsning, den var i ärlighetens namn svår och där hade jag min ultimata utmaning. Nu har jag dock hittat en annan form i yrkeslivet som är både stimulerande och roligt.” 

Dags för sidbyte 

Från drift av minidatorer till support till konsulting kring affärssystem och slutligen försäljning. Paul lärde sig att det alltid förekom något slags strul i en stor driftsorganisation och att det unika hos varje kund är svårt att hantera och tar mycket tid. ”Det gick bra och vi hade många nöjda kunder men tillvaron var tyngd av långa och problemorienterade möten. Det började gro funderingar om jag verkligen skulle hålla på så där”, säger Paul. ”Jag kom i kontakt med Jacob Greitz, grundaren av Datanet, 2006. Det kändes intressant med ett litet företag som gav mig känslan av kompetens, gedigen vilja att leverera och att omge sig med duktigt folk. Jag skulle få vara med och påverka i mångt och mycket jämfört med att tidigare ha varit en kugge i stora maskinerier. Och här kan vi alltid prata med kunderna på ett positivt sätt och hjälpa dem att vidareutveckla sina affärer. Det är en jäkligt kul vardag”, fortsätter Paul.  

Att identifiera elitidrottarna i konsultbranschen 

Redan från start fanns det en ambition att gå in som delägare och på sikt driva bolaget; nu har han varit VD i ca två år. Datanet kan tyckas vara ett konsultbolag i mängden och inte heller har man ägnat sig åt något slags offensiv marknadsföring så Paul får frågan om vad som utmärker företaget. 

”Våra konsulter är våra tillgångar. Vi har inte utvecklat någon metod som är fantastisk eller har något annat som särskiljer oss utöver den där viljan att vara bäst och förstå vad som krävs. Som elitidrottare har jag en förståelse för de höga kraven, filandet på detaljer och att det är övning, övning och mer övning som gäller. Vi är helt enkelt bra på att identifiera förmågorna, eller elitidrottarna i konsultbranschen och har insett att det måste till talang såväl som vilja, envishet och engagemang. Om man jämför med att gå på fotbollsmatch, de flesta på läktaren kan beskriva vad spelarna bör göra, du borde passa där, varför sköt du inte så och så vidare – men väldigt få har förmågan att gå ner och göra allt detta på fotbollsplanen. Det är detta jag ser hos våra konsulter och vill se hos framtida medarbetare – att man kan sitt område både i teori och utförande. Det är många saker som måste samverka och det är kanske just alla dessa delar som blir en förmåga i slutändan”, berättar Paul.  

Kunderna kan tryggt se oss som en oerhört kompetent
och serviceminded partner anser Paul Ottosson, VD på Datanet.

Att företagets tillgångar, konsulterna, blir väl omhändertagna råder det ingen tvekan om. Det finns en stark kultur på Datanet kring att skapa utrymme för medarbetarnas egen drivkraft. Paul berättar att det som eftersträvas är att konsulterna ska må bra, ha balans mellan yrkesliv och privatliv och samtidigt känna att de har uppdrag som är utmanande. ”Vi stöttar konsulterna för att de ska leverera så bra som möjligt. Allt detta kommer kunderna tillgodo.” 

En kompetent partner 

När Paul får beskriva en riktigt bra dag på jobbet handlar det om att träffa kunder. Diskutera möjligheter. Följa upp leveranser. ” Om jag går in i en butik och ska köpa en skjorta, en bil eller vad som helst så vill jag bli bemött av någon som är intresserad och som hjälper mig på rätt sätt. Då känner jag mig omhändertagen och det är så jag vill att vi ska agera mot våra kunder. Vi kommer inte in och kör över, glömmer att lyssna eller förstå vad du är ute efter. Att hjälpa kunden att komma fram till ett bra beslut och genomföra något vettigt måste alltid vara i fokus och det får vi aldrig glömma”, fortsätter Paul.   

”Kunderna kan tryggt se oss som en oerhört kompetent och serviceminded partner som kan hjälpa dem på många olika sätt. Vi gör det här för att vi verkligen tycker om att göra något bra för kunden. Och så har vi oberoendeskapet… det är viktigt. Många har projekt tillsammans med system- eller produktleverantörer och känner att de sitter helt i händerna på dem. Att då ta in en oberoende part, oss till exempel, som kan sitta på kundens sida eller som mellanhand och tillvarata kundens intressen.. det är viktigt att kunna spela den rollen”, säger Paul.  

Om förändring…  

Datanet ska fortsätta hjälpa sina kunder med förändringinsatser. Men hur gör man för att stå sig på denna snabbföränderliga marknad som inte verkar vilja prata om något annat nuförtiden än just förändring, robotisering och digitalisering? ”Digitalisering ser jag som ett modeord, säger Paul. Det har ju egentligen pågått sedan IT tog fart på 70-talet; man gör saker och ting smartare, man använder IT-stöd bättre och bättre.. möjligtvis att hastigheten med vilket allt förändras har ökat. Vi tillför våra kunder en extra nytta genom vår förståelse för marknaden och tekniken men också genom tajming, att inse när en kund är redo för förändring. Den kunskapen kan bara komma från engagerade och intresserade konsulter”, avrundar Paul, inte utan en viss stolthet i tonen. Han blev inte bäst i världen på badminton men han kan nog ha blivit bäst på att odla talang på Datanet.