Reform Society

Personlig IT-service som gör skillnad
När Reform Society ville få ordning på sin IT valde de att samarbeta med Datanet. Med fokus på personlig kontakt, flexibel support och en genuin vilja att hjälpa, har Datanet blivit en viktig partner som skapar trygghet och effektivitet för byrån. Här berättar Maija Dackefjord, HR-ansvarig på Reform Society, hur samarbetet har gjort skillnad.
En värderingsstyrd byrå som vill förändra samhället
Reform Society är en av Sveriges ledande rådgivare inom strategisk kommunikation och politiskt reformarbete. En PR- och kommunikationsbyrå med drygt 50 medarbetare och med ett tydligt mål – att driva samhällsförändring genom att förena politik, teknik och kreativitet.
Byrån arbetar inom tre affärsområden: hälsa, organisationer och samhällsbyggnad. Gemensamt för byråns kunder är att de alla är beroende av politiska beslut. Men Reform Society är noga med att inte vara partipolitiska och väljer alltid att arbeta med uppdrag de värderingsmässigt tror på.
Maija Dackefjord, HR-ansvarig på Reform Society, är en av de drivande krafterna bakom organisationens fokus på ordning och effektivisering. Från sin start som redovisningsekonom tog hon snart över HR-ansvaret och har en passion för att skapa struktur och utveckla processer.
Från otydliga IT-processer till ordning och reda
När Maija kom in på Reform Society fanns en extern IT-konsult som skötte IT-drift och förvaltning. Det var en bristfällig lösning utan tydliga processer och rutiner, och det var ofta oklart vad som faktiskt gjordes.
Maija beskriver det som att konsulten ”gjorde det man bad honom om, men inget mer”. Det bidrog inte till ordning och reda, effektivitet eller vidareutveckling.
Datanet skapar struktur och kontroll på IT-miljön
För att skapa ordning och förbättra IT-processerna valde Reform Society att ta in Datanet som ny leverantör. En lösning som omfattar IT-drift, förvaltning och stöd för användare av såväl PC som Mac.
Det handlar om praktiska saker som exempelvis att lägga till nya användare, installera licenser och skapa strukturer för filhantering. Datanet bistår också när det behöver göras ändringar i Microsoft 365 och med support kring videoutrustning och bokningsskärmar. Tjänster som till övervägande del är kopplat till användarstöd, vidareutveckling och effektiv IT. Väldigt sällan handlar det om supportärenden när det är problem och felaktigheter. Helt enkelt för att det inte behövs. Reform Society har kontroll på IT-miljön.
Personlig kontakt och ett genuint engagemang
Maija lyfter fram flera fördelar med Datanet. Hon uppskattar att de inte är ”säljiga” utan fokuserar på att ge en personlig och nära service. Hon får ofta samtal och erbjudanden från andra IT-leverantörer, men värderar högt att ha en direktkontakt snarare än en anonym helpdesk.
”Till 90 procent är det Henri eller Hugo på Datanet som svarar, och jag blir inte en liten kund hos en anonym IT-support,” berättar Maija.
Hon uppskattar även att Datanet är ett mindre företag där hon kan ringa och säga, ”Hej, det är Maija, jag behöver hjälp.” Den personliga kontakten, tillsammans med kompetensen hos Datanets medarbetare, skapar trygghet.
Kundförståelse och fokus på medarbetarnas behov
Ett konkret exempel på flexibilitet och kundförståelse var implementeringen av 2-stegsautentisering. En nödvändig vidareutveckling för ökad IT-säkerhet som Datanet rekommenderade.
För Reform Society var det viktigt att genomföra det i en lugn takt för att undvika teknikstress bland medarbetarna, främst de seniora konsulterna som arbetar ute hos kunderna. Något som Datanet visade stor förståelse för. Processen tog längre tid än den borde, vilket Maija motvilligt erkänner. Men hon kände aldrig någon press från Datanet att skynda på. Och när de väl beslutade sig för att genomföra implementeringen så gick det snabbt och fick ett lyckat resultat.
”En så lång process hade jag aldrig kunnat ha med en större IT-leverantör. Tålamod och förståelse för vår situation var otroligt viktigt för att vi till slut kom i mål”, säger Maija.
Årliga avstämningar för vidareutveckling
En annan aspekt som Maija uppskattar är de regelbundna avstämningarna där det ofta dyker upp möjligheter till förbättringar och vidareutveckling. Det är en både öppen och regelbunden dialog som hon tycker ger stort mervärde i samarbetet.
”Den personliga kontakten, kompetensen och viljan att alltid hitta den bästa lösningen för oss, är något som gör att vi gärna fortsätter arbeta med Datanet,” avslutar Maija.