VD har ordet

En riktig vinnarskalle
Paul Ottosson är VD på Datanet. En jordnära, ödmjuk skåning med en bakgrund inom elitidrotten. I unga år vann han junior-SM i badminton, tillhörde Europaeliten och världstoppen i herrdubbel. Frågar man honom vad han är duktig på rabblar han snabbt upp fotboll, handboll, pingis, tennis och golf. Nu försöker han överföra sin idrottspassion och segervilja till Datanet. Faktum är att hans elitpsyke och idrottsterminologi fungerar osedvanligt bra i konsultbranschen.
Från rymden till badmintonbanan
Paul växte upp som yngsta syskonet av fyra med en försäljningsdirektör men också prisbelönad matematiker och fysiker till pappa och en konstnär till mamma. Han kallar sig själv för en hybrid av dessa men första drömmen var att bli astronaut.
”Mitt äldsta minne är från 3-4 års åldern, då den första månlandningen gjordes. Det skulle tv-sändas mitt i natten och jag skulle bli väckt för att få se det. Jag vaknade dock på morgonen och insåg att jag missat det. Det är ett tragiskt minne”, berättar Paul.
Det var först i 12-års åldern som astronautdrömmarna bleknade och uppmärksamheten riktades mot idrotten. ”Jag ville bli bäst i världen på badminton. Ansträngningen i en sådan satsning, den var i ärlighetens namn svår och där hade jag min ultimata utmaning. Nu har jag dock hittat en annan form i yrkeslivet som är både stimulerande och roligt.”

Dags för sidbyte
Från drift av minidatorer, till support och konsulting kring affärssystem och sedan vidare till försäljning. Paul lärde sig att det alltid förekom något slags strul i en stor driftsorganisation och att det unika hos varje kund är svårt att hantera och tar mycket tid.
”Det gick bra och vi hade många nöjda kunder men tillvaron var tyngd av långa och problemorienterade möten. Det började gro funderingar om jag verkligen skulle hålla på så där”, säger Paul.
”Jag kom i kontakt med Jacob 2006. Det kändes intressant med ett litet företag som gav mig känslan av kompetens. Och en gedigen vilja att leverera och att omge sig med duktigt folk. Jag skulle få vara med och påverka i mångt och mycket jämfört med att tidigare ha varit en kugge i stora maskinerier.” berättar Paul.
Att identifiera elitidrottarna i konsultbranschen
Redan från start fanns det en ambition att gå in som delägare och på sikt driva bolaget. Nu har han varit VD i snart 10 år.
Datanet kan tyckas vara ett konsultbolag i mängden och inte heller har man ägnat sig åt något slags offensiv marknadsföring så Paul får frågan om vad som utmärker företaget.
”Våra konsulter är våra tillgångar. Vi har inte utvecklat någon metod som är fantastisk eller har något annat som särskiljer oss utöver den där viljan att vara bäst och förstå vad som krävs. Som elitidrottare har jag en förståelse för de höga kraven, filandet på detaljer och att det är övning, övning och mer övning som gäller.”
Datanet är helt enkelt bra på att identifiera förmågorna, eller elitidrottarna i konsultbranschen och har insett att det måste till talang såväl som vilja, envishet och engagemang. Vi kan jämföra med att gå på en fotbollsmatch. Där har du en engagerad publik på läktaren som teoretiskt kan beskriva vad spelarna bör göra, när dom ska passa eller skjuta. Men det är betydligt färre som faktiskt har förmågan att utföra allt detta på fotbollsplanen.
Att man kan sitt område, både i teori och utförande, det är vad jag ser hos våra konsulter, och vill se hos framtida medarbetare. Det är många saker som måste samverka och det är kanske just alla dessa delar som blir en förmåga i slutändan”, säger Paul.
Det råder ingen tvekan om att Datanets konsulter blir väl omhändertagna. Det finns en stark kultur på Datanet kring att skapa utrymme för medarbetarnas egen drivkraft. Paul berättar att det som eftersträvas är att konsulterna ska må bra, ha balans mellan yrkesliv och privatliv och samtidigt känna att de har uppdrag som är utmanande. ”Vi stöttar konsulterna för att de ska leverera så bra som möjligt. Allt detta kommer kunderna tillgodo.”