Facebook-skandalen – ännu ett digitalt blåsväder

Av Datanet den 11 april, 2018

 

De senaste veckornas digitala snackis är helt klart den så kallade Facebook-skandalen. Det hela började med ett avslöjande där marknadsföringsföretaget Cambridge Analytica pekas ut som en av bovarna i dramat. Företaget har fått tillgång till cirka 87 miljoner Facebook-användares personliga information, vilket ska ha använts bland annat i det amerikanska presidentvalet. En stor skandal där båda företagen hamnat i ett ordentligt blåsväder. Låt oss understryka att Facebook har över 2 miljarder användare. Till följd av detta störtdök även Facebook-aktien med cirka 15 % på bara en vecka. Det handlar återigen om dataskydd, ett högst aktuellt ämne särskilt nu när EU:s nya dataskyddsförordning, GDPR, börjar tillämpas i maj.

Facebook må vara ett amerikanskt bolag men de kommer inte undan. Lagen gäller för alla företag som behandlar EU medborgares kunduppgifter. Mycket kommer att ändras nu i och med den nya förordningen, både för företagen men också för individen. Dock råder det inget större tvivel om att gemene man saknar viss kunskap om dataskydd och hur företag lagrar personuppgifter. Kanske inte så konstigt, vem har inte stött på milslånga användarvillkor som är svåra att tyda?

Samtidigt är många av oss väl medvetna om att inte öppna mail med ämnesrader som exempelvis ”GRATTIS, du har vunnit 1000 000 kr, klicka på länken nedan”. Den här medvetenheten tycker jag att vi ska ha med oss på internet överlag och särskilt när det kommer till sociala medier. Företagen bär självklart det största ansvaret men det är viktigt att vi som individer är informerade om vilka regler som gäller samt vad vi har för rättigheter på internet. Läs även gärna förra veckans inlägg som också berör ämnet, om du missat det: https://www.datanet.se/2018/03/19/dataskydd-borjar-med-ansvar/.

Den nya förordningen handlar om integritetsskydd för individen – den registrerade på dataskyddsspråk.  Företagen måste ta detta på allvar. Kontroll över hur just dina uppgifter används, vem de delas med, hur länge de sparas, rätten att be om utdrag, göra ändringar eller bli ”glömd”, ska totalt sett mynna ut i en bättre balans mellan företag och individ. Dataskyddsförordningen är inte Davids slunga i kampen mot Goliat men förhoppningsvis en ny grund för större respekt för individen och de personuppgifter som många företag faktiskt lever av.

Hur denna skandal slutar vet vi inte men förhoppningsvis får den oss att inse att vi måste vara mer försiktiga både som individer och som företag. Digitaliseringsministern Peter Eriksson (MP) kommenterade i P1 ”Medierna” att han är glad över det som hänt och att det är bra att den här typen av skandal uppmärksammas. Jag förstår vad han menar, det är viktigt att vi börjar prata om detta på riktigt nu. Fortsättning följer… Hur som helst känns det som att ökat ansvar, förståelse och regler är tre viktiga komponenter för hur den digitala världen ska fungera, åtminstone för idag.

Fannie Greitz, gästbloggare för Datanet